Tabasalu Lasteaed Tibutare õppe- ja kasvatustöö aluseks on õppekava.
Lasteaia eripärast lähtuvalt pakutakse lastele süvendatud kunstiõpetust alates 4-5 aastaste rühmast kunstiõpetaja juhendamisel, õpi-ja sotsiaalsete oskuste õppeprogramm Samm-Sammult alusel õpivad lapsed 3-7 aastani (alates 2017/2018 õa kõik rühmad) ja robootika õppetegevused on lõimitud õppeprotsessi kõigile koolieelikutele (6-7 aastaste rühmadele). Lisaks oleme alates 2010 ühinenud Tervist Edendavate Lasteaedade perega ja meil on õppekavas eraldi tervisekasvatuse osa.
Õppekavast sätestatud ainevaldkondade eesmärkidele valib pedagoogiline personal lastevanemate tagasisidest ning õppe-kasvatustöö analüüsist lähtuvalt igaks õppeaastaks põhieesmärgid, millest lähtutakse õppe-kasvatusprotsessi planeerimisel, läbiviimisel ja analüüsimisel.
Tabasalu Lasteaias Tibutare läbiviidava õppe-kasvatusprotsessi seovad tervikuks lapse elust ja ümbritsevast keskkonnast tulenev temaatika (nädalateemad, õppeprojektid), üldõpetus ning õppeainete lõimimine.
Õppe- ja kasvatustegevuse planeerimisel lähtutakse põhimõtetest:
- arvestatakse iga lapse individuaalseid eripärasid ning tema arengupotentsiaali
- õppe-kasvatustegevused on ea- ja võimetekohased
- lapse arengus on suur tähtsus mängul ja õppetegevusel läbi arendava mängu
- lapsel on võimalus teha valikuid
- toetatakse lapse loovust
- konkreetsed tegevused ja mängud planeeritakse lähtuvalt lapse elu ja ümbritsevat keskkonda käsitlevatest teemadest, laste huvidest ja õhinapõhist õpet toetavate teemadest lähtuvalt
- luuakse lapse arengut ja sotsialiseerumist soodustav keskkond, mis tagab lapsele turvatunde ning eduelamused
- väärtustatakse demokraatlikke ja humaanseid suhteid, lasteaia põhiväärtusi
- teadmisi omandatakse tegutsedes
- luuakse tingimused lapse tervise hoidmiseks ja edendamiseks ning liikumisvajaduse rahuldamiseks
- olulised tegevused - vaatlemine, võrdlemine, rühmitamine, seostamine, järeldamine, väljendamine, katestamine, küsimine ja küsimustele vastuste otsimine
- eelkoolieas on oluline vahetu tajumine, selle kirjeldamine ning vaadeldu kujundlik väljendamine - maalimine, voolimine, meisterdamine jne
- planeerimisel liigutakse lähemalt kaugemale, kergemalt raskemale, tuntult tundmatule
- oluline on erinevate õppe- ja kasvatustegevuse valdkondade lõimimine ning üldõpetusliku tööviisi rakendamine
- kogu õppe-kasvatusprotsess toimub kodu ja lasteasutuse koostöös, kus väärtustatakse eesti kultuuritraditsioone ning arvestatakse teiste kultuuride eripäraga
Õppetöö korraldus
Planeeritud õppe- ja kasvatustegevusi on rühmade nädala tegevuskavas lõimitult vastavalt omavahel lapse jaoks mängulise tegevuse kaudu:
- Mina ja keskkond: loodusõpetus, inimeseõpetus, tervisekasvatus, liiklusõpetus, sotsiaalsed-, enesekohased-, mängu- ja õpioskused.
- Keel ja kõne: lastekirjandusega tutvumine, jutustamine, luuletuste õppimine, vestlemine, arutamine, lavastus- ja situatsioonimängude mängimine, sõna- ja häälikumängud, kirjutamise eelharjutused.
- Matemaatika: rühmitamine, järjestamine, võrdlemine, arvutamine, mõõtmine (suurused), kujundite tundmaõppimine, orienteerumine ajas ja ruumis.
- Kunstiõpetus rühmas (sh meisterdamine, voolimine)
- Kunstiõpetus (eritehnikad kunstiõpetaja juhendamisel)
- Muusikaõpetus
- Liikumisõpetus
Lasteaia õppetegevused ei toimu õppeaine tunnina, vaid aktiivõppemeetodeid kasutades lõimitud õppetegevusena, kus lõimitud tegevuse käigus laps omandab oskusi, teadmisi korraga mitmest õppevaldkonnast,
Ajaliselt on määratud muusikategevuste (3-7aastased), liikumistegevuste (3-7aastaste) ja kunstitegevuste (4-7aastased) ajad- seotud konkreeetse ruumi kasutamise ajakava planeerimisvajadusega. Rühmade õppe-kasvatustegevustes otsustavad rühma õpetajad õppetöö läbiviimise aja nädala ja päeva lõikes.